Tutaj nauka spotyka się ze sztuką. Poznaj Sensorium – projekt łączący naukowców i artystów

 

Czy sztuka i nauka mogą iść ze sobą w parze? To pytanie leży u podstaw dyskusji, która odbyła się w Pałacu Sztuki w Krakowie podczas wernisażu wystawy „Icons” grupy panGenerator. W panelu wziął udział prof. dr hab. inż. Aleksander Byrski, prodziekan Wydziału Informatyki AGH.

 

Wystawa grupy panGenerator oraz towarzysząca jej dyskusja otwierają  projekt „Sensorium – zmysły/świadomość / strategie odbioru”. W ramach trwającego do października 2024 roku projektu zaprezentowane zostaną 4 nowatorskie wystawy, instalacje i prezentacje artystyczne na pograniczu sztuki, nauki i technologii. Ich głównym celem jest analiza relacji między współczesną sztuką a eksperymentami oraz osiągnięciami technologicznymi. Prezentacje i dyskusje pozwalają zrozumieć, dlaczego obszar sztuki stał się polem badań, a artysta-badacz wykorzystuje narzędzia naukowe i koncepcje wypracowane przez naukowców. Dodatkowo projekt ma edukować w zakresie odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych narzędzi.

Pierwszą z wystaw jest instalacja grupy panGenerator, której wernisaż został poprzedzony dyskusją na temat współpracy naukowców i artystów. Przedstawicielem świata nauki był prof. dr hab. inż. Aleksander Byrski, prodziekan Wydziału Informatyki AGH. W dyskusji wzięli udział także:

- prof. Alicja Panasiewicz – Instytut Sztuki i Designu, Uniwersytet im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;

- prof. Jacek Wachowski – Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa/Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu;

- PanGenerator: Krzysztof Goliński i Jakub Koźniewski

 

Bez nauki nie byłoby farby, płótna i pędzla

Współpraca inżynierów z artystami nie jest niczym nowym. Nurt art&science pojawił się już w latach 60. XX wieku. Łączy on wrażliwość oraz emocjonalne odbieranie świata z twardym i logicznym myśleniem. Pozbawiony emocji język algorytmu stał się inspiracją dla artystów, ponieważ może on przenieść sztukę na nowy, nieznany dotąd model wrażliwości.

Po co artystom technologia? Bez niej dalej bylibyśmy na etapie malowania węgielkiem po ścianie jaskini. Posłużmy się klasycznym przykładem malarstwa – farby, pędzel i płótno to wytwór ludzkich rąk (lub maszyn). Te rzeczy nie powstałyby bez rozwoju technologicznego, a bez nich nie moglibyśmy podziwiać takich dzieł jak „Dama z gronostajem”, czy „Mona Lisa” autorstwa Leonarda da Vinci. Bez rozwoju technologicznego nie moglibyśmy zachwycać się muzyką na koncertach, animacjami oraz kinematografią.

 

Bez sztuki nie byłoby Lary Croft, Ezio lub Geralta (tego komputerowego)

Wiemy już, po co artystom technologia. Ale w jaki sposób sztuka może służyć naukowcom? Po co ona inżynierom lub informatykom? Na te pytania odpowiedział udział prof. dr hab. inż. Aleksander Byrski, prodziekan Wydziału Informatyki AGH.

Jako przykład podał gry komputerowe, gdzie sztuka wykorzystywana jest zarówno pod względem wizualnym jak i narracyjnym. Jednym z najbardziej oczywistych aspektów jest grafika i design gry. Sztuka odpowiada za tworzenie świata, postaci, krajobrazów, przedmiotów i efektów wizualnych. Dzięki zaawansowanym technologiom graficznym gry są w stanie prezentować realistyczne lub stylizowane światy, które przyciągają uwagę graczy i zapewniają im wciągające wrażenia wizualne. Wiele gier opiera się także na głębokiej narracji, która jest wzmacniana przez sztukę. To nie tylko dotyczy grafiki, ale także kompozycji dźwięku, muzyki i dialogów. Sztuka narracyjna w grach może przyciągać graczy, angażować ich emocjonalnie i tworzyć niezapomniane doświadczenia.

Sztuka może pełnić funkcję użytkową, informując graczy o elementach interfejsu użytkownika, ikonach, mapach, czy nawet tutorialach. Powyższe elementy sztuki w grach komputerowych współpracują ze sobą w taki sposób, aby stworzyć bogate i porywające doświadczenia dla graczy. Ta synergia między technologią a sztuką jest jednym z głównych czynników, które sprawiają, że gry komputerowe są tak powszechne i popularne.

Oprócz gier komputerowych, Aleksander Byrski podał także jako przykład nasz sposób komunikowania w wirtualnym świecie. Oprócz słowa pisanego, używane są emotikony, gify i nasze internetowe awatary, które ograniczone są tylko ludzką wyobraźnia i szerokością pasma internetowego.

Do dyskusji dołączyli także pracownicy Wydziału Informatyki AGH. Mgr Magdalena Król wypowiedziała się na temat zastosowania AI w sztuce. Obejmuje to pisanie komend, projektowanie zachowań, tworzenie kolorów oraz takich detali jak liście, czy krople deszczu. Dr inż. Ada Brzoza-Zajęcka uzupełniła wypowiedź o synergii nauki i sztuki w tworzeniu muzyki, gdzie proces twórczy przypomina projektowanie.

 

Przyjdź, zobacz, poczuj

Organizatorem projektu jest Fundacja Nówki Sztuki oraz Wydział Informatyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wystawy będą połączone z panelami dyskusyjnymi. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny (w Pałacu Sztuki w ramach biletu na wszystkie aktualne wystawy).

 

Program:

  1. 18-29.04.2024, Pałac Sztuki przy Placu Szczepańskim 4 w Krakowie

Instalacja „Icons” grupy panGenerator

  1. Czerwiec 2024, Galeria Szary Trójkąt Wydziału Informatyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, ul. Kawiory 21

Instalacja „Keloskop” Alka Rokosza

  1. Październik 2024, Pałac Potockich przy Rynku Głównym 20 w Krakowie

Działanie performatywne i badawcze „Surplus/nadmiar”, Viola Kuś z zespołem.

Kuratorka: Małgorzata Jankowska

  1. Październik 2024 w ramach Festiwalu Innowacji Studenckich IT it’s Me, Galeria Szary Trójkąt Wydziału Informatyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, ul. Kawiory 2

Performans/koncert MIKRO ORCHESTRA z wykorzystaniem archaicznych konsoli do gier.

 

Strona projektu: https://sensorium.nowkasztuka.com

  • 1 tydzień, 2 dni temu