19 maja 2025 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie odbyła się interdyscyplinarna konferencja „Informatyka w sztuce i humanistyce”. Wydarzenie było organizowane przez Polskie Towarzystwo Informatyczne, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, ACK Cyfronet AGH, Wydział Informatyki AGH i Wydział Humanistyczny AGH w ramach obchodów Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego (https://pti.org.pl/konferencja-informatyka-w-sztuce-i-humanistyce/). Wydarzenie zgromadziło ok. 60 ekspertów z różnych dziedzin – od informatyki, przez humanistykę, po sztuki wizualne – którzy dzielili się doświadczeniami w łączeniu technologii z refleksją kulturową i twórczością artystyczną. Konferencję otwarli i przedstawili jej cele: Przemysław Witek (wiceprezes TPSP, Dyrektor Pałacu Sztuki), Wiesław Paluszyński (Prezes PTI), Marian Bubak (wiceprezes PTI, Sano Centre, ACK Cyfronet AGH), Tomasz Szmuc (czlonek Zarzadu TPSP, AGH)
Wśród prelegentów znaleźli się m.in.:
- Michał Orzechowski (ACK Cyfronet AGH) – o zarządzaniu danymi i metadanymi cyfrowych obiektów dziedzictwa kulturowego,
- Joanna Kocot (ACK Cyfronet AGH) – o środowiskach programistycznych dla humanistyki,
- Maria Korytowska (UJ) – o projekcie „Mickiewicziana krakowskie”,
- Wojciech Turek (Wydział Informatyki AGH) – o symulacjach i obliczeniach jako inspiracji artystycznej,
- Andrzej Nowakowski (Universitas) – o informatyce w fotografii artystycznej,
- Anna Olszewska (Wydział Humanistyczny AGH) – o pigmentach i widzeniu maszynowym,
- Marcin Ślęczek (networkers.pl) – o infrastrukturze dla AI i humanistyki,
- Jacek Wachowski (UAM Poznań) – o algorytmie jako tworzywie artystycznym,
- Jowita Guja (Wydział Humanistyczny AGH) – o wykorzystaniu środowisk wirtualnych w pracy z ideami filozoficznymi,
- Alicja Panasiewicz, Ada Brzoza-Zajęcka (Wydział Informatyki AGH) – o Floratronice,
- Andrzej Bednarczyk, Alicja i Grzegorz Bilińscy, Patrycja Maksylewicz, Maciej Gniady, Maja Szerel, Monika Bielenis (ASP Kraków) – o cyfrowych narzędziach, demoscenie, kreatywności obliczeniowej, empatii w grach wideo i interakcji człowiek–robot.
- Sławomir Kumka, Dyrektor Laboratorium Oprogramowania IBM w Krakowie, Członek Rady Programowej Wydziału Informatyki AGH, na zakończenie przedstawił osobiste podsumowanie wyników Konferencji
Wydarzeniu towarzyszyły projekcje filmów dokumentalnych zrealizowanych przez zespół Jacka Przybylskiego w Cyfronecie AGH, ukazujących powiązania między technologią a sztuką.
Informatyka dla sztuki – wystąpienia pracowników WI AGH
W konferencji aktywnie uczestniczyli również przedstawiciele naszego Wydziału.
W swoim wystąpieniu Wojciech Turek przedstawił, jak matematyczne modele i symulacje mogą stać się źródłem artystycznej inspiracji. Omówił m.in. Grę w życie Conwaya oraz Mrówkę Langtona – klasyczne automaty komórkowe, których ewolucja tworzy nieprzewidywalne i wizualnie fascynujące struktury. Dr Turek pokazał, jak ich wizualizacje mogą być traktowane jako forma sztuki generatywnej i jak proste reguły mogą prowadzić do złożonych, estetycznie wartościowych rezultatów.
Ada Brzoza-Zajęcka i Alicja Panasiewicz zaprezentowały projekt Floratronica, w którym rośliny – w odpowiedzi na interakcję ze światem zewnętrznym – tworzą…muzykę! Biosygnały, po przetworzeniu cyfrowym, przekształcane są w aranżację utworu muzycznego tworzące ambientowe kompozycje oraz wizualizację graficzną. Badaczki używając elektrod EMG pracowały w nieinwazyjny sposób, oparty na szacunku dla organizmu. Projekt ten to nie tylko eksperyment artystyczny, ale również refleksja nad komunikacją międzygatunkową i rolą natury w procesie twórczym.
„Informatyka w sztuce i humanistyce” po raz kolejny pokazała, że współpraca między nauką i technologią a sztuką i humanistyką nie tylko jest możliwa, ale wręcz niezbędna w cyfrowym świecie.